čtvrtek 14. dubna 2011

Proč chodí na gympl

Pokud jste ještě neměli možnost shlédnout reklamní spot "Nejsem z gymplu", který si podle toho, co píše jeden z autorů celého videa, objednal Magistrát hlavního města Prahy (viz diskuse pod spotem na youtube -... "Ano uznávám tento spot je kontroverzní. Ale takové je už samotné zadání ne? Pokud se propagační akce pražského magistrátu jmenuje "Já nejsem z gymplu!", tak i samotný spot pro tuto akci by měl být stejně zaujatý..."), můžete si na něj podívat teď a tady.


Pražský magistrát nám tímto reklamním spotem vysílá mnoho signálů:
  1. Gymnazisté jsou podle všeho při rozhodování jít studovat gymnázium vlečeni nějakou ovcovitou silou, která jim velí, jít za většinou, poslechnout maminku nebo prostě vůbec neví, proč vlastně na gymplu jsou.
  2. Studium gymnazisty nebaví.
  3. Chcete-li studovat něco zajímavého, musíte na průmku.
  4. Chcete-li dělat něco, co vás baví, musíte na průmku.
  5. Chcete-li si splnit svůj sen, musíte na průmku
Nevím, jak si může pražský magistrát dovolit takovouhle kampaň. Čeho se dočkáme příště? Který typ škol si vezmou do parády, až se zjistí, že máme hodně (podle MŠMT) nějakých jiných absolventů. Kde je ta tolik proklamovaná osobní odpovědnost každého jedince za to, co studuji? Jak může stát zasahovat do počtu absolventů nějakého oboru? Copak stát ví, kolik jich bude potřebovat? Příští rok, za deset let, za čtyřicet let... Jestli je cílem, odradit mladé lidi od studia na gymnáziu, pak si pod sebou řežeme větev.

Učím na všeobecném gymnáziu v centru Prahy. Učím úplně normální studenty. Mám z poslední doby dvě historky. Netvrdím, že se dají zevšeobecňovat, ale přeci jen o něčem vypovídají:
  • V pondělí u nás přednášel náš přední teoretický fyzik doc. RNDr. Pavel Cejnar, Dr., DSc. 1,5 hodiny mluvil o strukutře atomového jádra. Aula byla plná (cca 60 studentů dobrovolných zájemců). Po přednášce následoval blok dotazů. Studenti se ptali poměrně hodně, měli i odborné dotazy, bylo vidět, že z internetu nebo z populárních časopisů mají nějaké informace. Otázky byly chytré. Po skončení celé akce mi nadšený docent Cejnar sdělil, jak se mu líbilo, jaké otázky studetni měli. Nedávno byl na jiné škole, tam se neptal nikdo. Možná to bylo tím, že to byla průmyslovka.
  • V semináři "Odborná práce" mám studenta Honzu, který dochází na ČVUT. Pracuje tady se skupinou studentů z průmyslovky na modelu hydrofoilu (loď na křídlech). Při posledním rozhovoru s vedoucím práce z ČVUT jsem se ptala, jak si náš gymnazista stojí. "No, oni ti průmyslováci sice umí dobře pracovat s některým softwarem, s tím tedy váš Honza moc zkušeností nemá, ale má něco, co klukům z průmyslovky chybí. On si vyřídil průkazku do Technické knihovny, vyhledá si literaturu, kterou potřebuje k tomu, aby celou věc pochopil, v sobotu tady sedí celý den a opravdu studuje."
Gymnazisté se prostě učí ve škole ptát, myslet, učit se, komunikovat. Nikomu se nevnucují a nikoho nezesměšňují. Pravda, nemají tak skvělou techniku, aby mohli natočit profesionálně vyhlížející spot, ale jejich čas přijde, jsem si jistá, protože to, co se naučí na gymplu, budou potřebovat ne jen ve fabrice nebo ve firmě nebo na vysoké škole nebo jinde v zaměstnání (jak se nám neustále snaží vemluvit MŠMT), ale budou to potřebovat celý život. A proto chodí na gympl. Buďme rádi, že chtějí.

7 komentářů:

  1. Tedy ... musím říci, že po prostudování informací o akci "Já nejsem z gymplu" (http://www.janejsemzgymplu.cz/o-projektu), podporované pražskou radnicí, mám pocit, že došlo k fatálnímu nepochopení důvodů, proč je o odborné školství stále menší zájem v řadách naší mládeže. A to, jak ze strany "aktivních", ale ne zcela soudných průmyslováků, tvůrců těchto infantilních klipů, tak (a to hlavně) ze strany pražského magistrátu.

    1.Absolventi ZŠ jdou na gymnázia proto, protože jim to dáva jednoznačně nejlepší šance na úspěch v dalším žívotě ... kdyby tomu bylo jinak, hlasili by se statisticky významě třeba i na učební obor "kominík-vymetač", ale zjevně tomu tak není.

    2. Zvolená forma klikpů je do té míry kontroversní a diskutabilní, že se opravdu divím co je schopen pražský magistrát podpořit. Ale asi i magistrátní úředníci mají své aktuální priority a politické preference nastaveny tímto, poněkud nevhodným, způsobem.

    3. Ale hlavně: Domnívám se, že gymnazisté mohou zůstat v klidu, protože je velice pravděpodobné, že s vzdělaním, které získají, nebudou mít pravděpodobně nikdy potřebu zesměšňovat studenty průmyslovek a učebních oborů. Ti se totiž o to postarají velice pravděpodobně sami a to i s magistrátními úředníky za svými zády.

    OdpovědětVymazat
  2. Říká si Cuketka. Medicína ho nebavila, jídlem se proslavil.

    Úspěch podobný tomu, jaký je popisovan zde: http://jidlo.ihned.cz/c1-51570840-rika-si-cuketka-medicina-ho-nebavila-jidlem-se-proslavil, je dobrou ukázkou skutečnosti, že lide s kvalitním vzděláním mohou dělat následně téměř cokoli a často to dělají velice dobře a úspěšně. A nemusí to ani tak moc souviset s tím, co vlastně vystudovali. Mají prostě co říci resp. poskytnout světu kolem sebe a dokáží realizovat své cíle, vize a sny. Co více si můžeme přát od úspěšného života!

    Já osobně věřím tomu, že kdyby "pan Cuketka" nevystudoval gymanázium a následně lékařskou fakultu, nebyl by jeho blog (http://www.cuketka.cz/) nikdy tím, čím je dnes. tj. cituji: "nejvyšší ceskou autoritou na poli jídla".

    Kdyby se MOŽNÁ byl býval svěřil, ještě jako žák základní školy, panu ministru Dobešovi se svým zájmem o svět gastronomie, skončil by v učnovském středisku a dnes by vařil, třeba právě v hospodě u vás na rohu (nebo už by dnes dělal taxikáře, protože hospoda na rohu zkrachovala ...). Určitě by ale nebyl na světě blog Cuketka.cz, který tolika lidem přináší poučení a radost.

    A v tom "MOŽNÁ" je právě jádro pudla celého problému. Důvodem proč jít na gympl ja fakt, ze je to MOŽNÁ o dost lepší než jít na učňák nebo průmyslovku. Tím nejlepším v životě je totiž možnost volby. Pan Cuketka si zvolil to, co by ho MOŽNÁ bavilo více než medicína. Měl by tuto volbu i jako vyučený kuchař? Možná ...

    Současné direktivní snahy ministra Dobeše a průmyslové loby, nejsou ničím jiným než sociálním inženýrstvím, řešícím krátkodobé problémy naší ekonomiky. Náš průmysl právě teď totiž nutně potřebuje levnou = ne moc obecně vyškolenou pracovní sílu a navíc plátce daní. A této pracovní síly je u nás nedostatek. Klíčové slovo je "levná" pracovní síla, nikoli "kvalitní". Ale za rok za dva už to zas bude jinak ...

    Takže je asi fakt MOŽNÁ lepší jít na ten gympl.

    OdpovědětVymazat
  3. Velmi se mi nelíbí, že se vyjadřujete k věcem, o nichž máte malé povědomí. Zcela v rozporu se Sókratem, jehož jistě milujete. Váš kontakt s průmyslovkou či učilištěm spočívá v tom, že jste potkali v životě pár žáků. Já občas zajdu na návštěvu do nemocnice. Myslíte si, že se vyjadřuji veřejně ke zdravotnictví? Zamyslete se nad tím, proč u nás vznikají od útlého věku kasty dětí, které jsou neslučitelné: gymnazisté (nesmyslně od 10 let!!), průmyslováci, učňové. V takové Francii chodí všichni pohromadě do nějakých 16 let, pak se dělí na všeobecné vzdělávání, odborně zaměřené školy a praktické vzdělávání. A sakra, kde jsou ti Francouzi a kde jsme my?

    Jestli náš průmysl potřebuje ne moc vyškolenou pracovní sílu nevím, nejsme v Americe po občanské válce, já spíš slyším podnikatele, kteří bytostně touží po obráběčích vyučených na CNC technice, kteří se chtějí dál vzdělávat třeba i směrem k vysoké škole. V Čechách naprostá utopie.

    Josef

    OdpovědětVymazat
  4. To Josef:
    Nevím podle čeho soudíte, že obhajuji víceletá gymnázia. To z mého příspěvku vůbec nevyplývá. Sama jsem pouze poukázala na to, že se mi nelíbí, jakým způsobem magistrát brojí proti gymnáziím.
    Mimochodem podle mého se mají lidé vzdělávat společně co nejdéle a všeobecně, takže s víceletými gymnázii se vnitřně neztotožňuji.

    OdpovědětVymazat
  5. To Josef: Nejsem autorem poznamky se kterou polemizujete, ale rad bych okomentoval to, co tvrdite ve druhem odtavci.

    Ze vsech stran je dnes slyset, jak podnikatele a prumysl obecne vola po rade profesi, ktere je takrka nemozne obsadit schopnymi lidmi (soustruznici, elektrikari, nastrojari, frezari, atd, atd.).

    Realita je ovsem trochu jina:

    1. Ve skutecnosti neni schopen takrka nikdo ze zamestnavatelu nabidnout temto, tolik pozadovanym, "delnickym" profesim ani prumerny plat v teto zemi (cca 24tis. Kc/mes) a pokud by lide meli za praci cestovat (a tudiz si v miste noveho pracoviste sehnat bydleni) je tento plat uz vice mene zcela nedostatecny.

    2. Ale neni to jenom o penezich, je to take o tom, ze "delnicke" profese negarantuji v nasi zemi vubec zadnou dlouhodobou perspektivu resp. stabilitu pro zamestnance (az na zcela mimoradne vyjimky). Podnikatelum se nekdy dari, ale vetsinou se jim nedari (to vite, vzdycke se najde nejaka ta krize) a to se okamzite projevi propoustenim (zvlaste mladsich = "pespektivnich" ale bohuzel nezkusenych) zamestnancu.

    3. Podnikatel, ktery by mel snahu posilat sveho obrabece na vysokou skolu se asi zblaznil. Proc by to delal? Obrabet na CNC stroji se technicky myslici clovek (nikoli pouze absolvent ucebniho oboru - obrabec, ale kdokoli, kdo ma technicke mysleni a elementarni sikovnost!!!) nauci za cca 2-4 mesice. Mnohem dulezitejsi je, aby znal cizi jazyky, byl pocitacove gramotny a umel si samostatne dohledavat odborne informace, protoze manualy k temto strojum jsou casto pouze v anglictine nebo nemcine. Firma casto neni ani schopna samostatne noveho cloveka zaskolit. Casto proto, ze se jeji zamestnanci boji o sva mista, ale i z duvodu proste neschopnosti cokoli nekoho jineho naucit.

    4. Dalsi problem v nasem ceskem prumyslu, je chronicka neschopnost zamestnavatelu efektivne a koncepcne ucit sve zamestnance novym vecem podle aktualnich potreb. Vetsinou zde neni ochota a casto ani moznost nabidnout zamestnanci jakykoli vyznamny bonus, ktery by ho motivoval k sebevzdelavani. Vysledkem je stav tzv. nuloveho rozvoje = prezivani. A kde je pak ta dlouhodoba stabilita a perspektiva?

    Nerikam, ze se vyse uvedene veci tykaji vsech prumyslovych podniku a firem v teto zemi. Ale drtiva vetsina znich temto poznamkam odpovida. Za teto situace bych jako otec svemu diteti urcite doporucil radeji gymnazium nez ucebni obor nebo prumyslovku. Stav naseho stredniho skolstvi je dosti spatny, ale stav naseho ucnosvskeho skolstvi je zcela katastrofalni. Jestlize prumyslove firmy opravdu nutne potrebuji soustruzniky, frezare, nastrojare, elektrikare, atd. tak, jak vehementne neustale tvrdi, tak proc jim nenabidnou takove podminky, ktere by mlade lidi k temto profesim prilakaly. Ve skutecnosti hledaji pouze levnou pracovni silu a lobuji za podporu ucnovskeho skolstvi, ktere by jim tuto levnou pracovni silu melo poskytnout. Mozna prijdou ke slovu i umistenky, jako v dobach komunistickeho budovani nasich svetlych zitrku.

    Ale konecne, co brani chytremu a technicky zdatnemu gymnazistovi nastoupit do firmy, ktera hleda mladeho perspektivniho obrabece na CNC strojich. Pokud prekousne nizky plat a sikanu ze strany svych (bohuzel casto jen vyucenych) kolegu, tak myslim, ze bude MOZNA i stastny. Argument, ze firmy potrebuji obrabece, ktery jiz na CNC strojich pracoval a ma praxi moc neobstoji, kdyz uvazim minimalni pravdepodobnost, ze by pracoval na stroji, ktery uz zna. Jen aby to vedeni firmy nejak nezvoralo a nemuselo se zase propoustet. I kdyz, pak by asi prave nas gymnazista byl jediny, kdo by sehnal praci nekde jinde.

    OdpovědětVymazat
  6. Možná později vstupuji do diskuse, ale k věci... Zde ukazovaný spot nikdy nebyl oficiálně zařazen do kampaně "Já nejsem z gymplu", je jenom jeden z mnoha, které vytvořili žáci SPŠST v rámci studentské soutěže.
    Dále kampaň zásadně necílí proti gymnáziím, a pokud si dobře pamatuji, tak i v médiích byla gamnázia vyzývána ke spolupráci na informační kampani, proč by si žáci měli dobře vybrat svou školu. Nesmyslně se totiž ve všech typech gymnázií v Praze vzdělává vysoké procento dětí. Přitom například víceletá gymnázia byla původně zamýšlena pro nadané žáky, stejně to platí i pro čtyřletá gymnázia. Současná situace je taková, že samozřejmě vysoký zájem o gymnázia přetrvává, ředitelé by rádi otevírali další třídy (možná díky normativům) a navíc na některých gymnáziích se už ani nekonají příjímačky a bere se tzv. na průměr! Z toho vyplývá, že na školu se dostane kde kdo a mnohdy není ani cílem žáka, aby na gymnáziu dobře prospíval. Domnívám se, že pokud Praha rozjížďí kampaň na podporu odborného školství není to jenom proto, aby odlákala žáky z gymnázií, ale upozornila, že jiné typy škol jsou pro některého žáka lepší než obecné vzdělání. Nejspíše zazní názor, že se z gymnázií většina absolventů hlásí na VŠ, ale dnes se na VŠ hlásí skoro celý populační ročník, který vyjde s maturitou a věřte, že na velké části VŠ není skoro poznat, kdo studoval gymnázium nebo odbornou školu - působím na technické VŠ. Studium je dnes honba za "papírem" ne o tom, co budu chtít v budoucnu dělat a živit se tím - všeobecné povědomí o tom, že gymnázium znamená v budoucnu slibnou kariéru je mylný (třeba i po vystudování VŠ), podle mého záleží na tom, co opravdu člověk umí - a to by si měli žáci v devátých třídách začínat uvědomovat i vhodným výběrem školy (z každého lékař nebo právník nebude)! Tak, jak jsem se mohl seznámit s kampaní "JNZG", došlo mi,že Magistrát nebrojí proti gymnazistům, ačkoliv jsem měl už z názvu kampaně podobný pocit, jak jest pospáno v článku. Chce se to jenom seznámit s fakty a čísly a podívat se na to, jak se skutečně věci mají... ale semozřejmě respektuji každého názor, já říkám jenom ten svůj - absolvent gymnázia a pedagog Pepa.

    OdpovědětVymazat
  7. úvěrová společnost, která mi poskytuje půjčku ve výši 5 000 000,00 USD, když ostatní investoři půjčky zanedbali moji nabídku, ale pan benjamin lee mi poskytl úspěšnou půjčku. Jsou přímo zapojeni do financování půjček a projektů z hlediska investic. poskytují finanční řešení společnostem a jednotlivcům, kteří hledají přístup k fondům kapitálových trhů, mohou vám pomoci financovat váš projekt nebo rozšířit vaše podnikání .. e-mailový kontakt :::: také 247officedept@gmail.com nebo napište na číslo whatsapp na + 1- ( 989-394-3740)

    OdpovědětVymazat