úterý 14. června 2011

Máme to za sebou...

chtělo by se určitě na všech školách všem maturantům i učitelům zvolat, ale z celého papírového šílenství zůstává v člověku pěkná pachuť. Ani nevím, jestli mám být ráda. Můj život v práci v posledních několika měsících určoval Cermat, který mě zásoboval maily s mnohastránkovými přílohami, termíny, které jsme museli ve škole dodržovat a tisíci papírů, které jsme ve škole tiskli, třídili, vyplňovali, zařazovali, archivovali.
Ráda bych na tomto místě ale upozornila na několik konkrétností, které celou letošní maturitu provázely.
  1. Ministr školství od počátku maturit klame veřejnost, když tvrdí, že státní maturita už přinesla své "první ovoce" v podobě většího počtu studentů nepřipuštěných k maturitě. Chci upozornit na to, že odhlašování studentů probíhalo až po skončení všech částí maturity, tedy až po 7. 6. 2011. Do té doby tedy nebyla k dispozici žádná data o počtu studentů úřčastnících se maturity. Dále chci poznamenat, že studenty, kteří byli neklasifikováni z některého předmětu ve 2. pololetí 4. ročníku (a tedy lidově řečeno nepřipuštěni k maturitě), jsme do systému zaevidovali jako omluvené (na radu Cermatu), důvod omluvy nemusel žádný ředitel do systému zadávat, tedy opravdu nechápu, odkud pan ministr čerpá informace.
  2. Ministr školství spojuje prestiž škol s úrovní té které zkoušky, kterou si žáci příslušné školy vybírali. Chci upozornit, že po celou dobu příprav nikdo nevysvětlil studetnům, proč by si měli vyšší úroveň maturity vybírat. Naopak pan ministr svými mediálními výstupy po podzimní maturitní generálce strašil všechny studenty velkou neúspěšností u zkoušek. Velký vliv na volbu studentů měla jistě i samotná generálka se stovkami chybně opravených testů, nehledě na to, že se u generálky nezkoušela ústní část ani písemná práce (součástí generálky byly pouze didaktické testy).
  3. Ministr školství znemožnil studentům i pedagogům otevřeně diskutovat o jednotlivých úlohách v testech, když Cermat, zcela nečekaně a pro všechny překvapivě, odmítl odtajnit zadání písemných testů z jednotlivých předmětů. Testa tak nemohou být podrobeny otevřené kritice. Státní maturita vznikla za peníze státu a my jako daňoví poplatníci máme právo na veřejnou kontrolu toho, co za naše peníze vzniká. Jsem opravdu pyšná na studenty českých škol, kteří sepsali otevřený dopis panu ministrovi. Celé znění dopisu naleznete zde. V době, kdy píšu tento příspěvek podapsalo dopis přes 11 000 studentů.
  4. Ministr školství se ve své arogantní odpovědi studentům jasně vymezuje a v závěru dává tušit nám všem, že o dialog nemá zájem.
  5. Ministr školství děkuje všem za "podporu a bezproblémovou realizaci vůbec první státní maturity v dějinách České republiky". Takové poděkování já osobně odmítám a doufám, že v příštím roce zvítězí zdravý rozum.
V brzké době bych na tomto blogu ráda napsala obecnější rozpravu o potřebnosti nebo nepotřebnosti státní maturity jako takové, ale to se nejprve musím vzpamatovat z papírové šikany, kterou mám za sebou. 

5 komentářů:

  1. Nepridavam priamu reakciu ale chcela by som dat do pozornosti zaujimavu reakciu na aktualne rozpravy na Slovensku :)
    http://www.tyzden.sk/reportaze-tyzdna/martin-mojzis-proti-planete-vedomosti.html
    Eva K.

    OdpovědětVymazat
  2. víte co nám můžete se svými debilními názory které už napsal jiný člověk úplně stejně 10x před vámi? Jsem student střední průmyslové školy a státní maturita je pro mě veliká výhoda. Pokud se vám nelíbí že někdo na kuchaře bude mít povinnou matiku, tak prosím, ale neotravujte s tim ostatní, stejnak to ničemu nepomůže

    OdpovědětVymazat
  3. ještě já k předchozímu příspěvku: Taktéž nesouhlasím s postojem Cermatu, taktéž nesouhlasím s neekologickou realizací a taktéž nesouhlasím s některým obsahem ve státní maturitě. Ovšem pro většinu z nás je to absolutní výhoda, jinak bych asi maturitu neudělal

    OdpovědětVymazat
  4. Jakožto student nemohu říct, jak náročné to měli učitelé. Myslím si, že já jakožto student gymnázia jsem měl státní maturitu poměrně snadnou. Ale mám tím na mysli pouze ústní část. Kdy jsem obdobně jako u profilové části maturity věděl, z čeho budou otázky a mohl jsem se na ně připravit. Naproti tomu didaktický test z českého jazyk a slohová práce z anglického jazyka je absolutní fraška. V didaktickém testu, který byl plný nesmyslných otázek, se raději ani nebudu vyjadřovat. Slohová práce z angličtiny mě opravdu pobavila. Místo toho, abych napsal (teď budu mluvit o konkrétním zadání) kvalitní e-mail paní profesorce, které jsem ztratil vypůjčenou knížku, musel jsem se soustředit na to, kolik slovíček jsem už napsal, abych náhodou nenapsal jiné rozmezí než 60-70 slov. Tak zaprvé: minimum chápu, ale maximum? To že někomu znesnadním opravu mé práce znamená, že mám dostat horší známku? Zadruhé: když sloh (e-mail) píši, podle Cermatu mám nejspíš psát: přesně co se po mě chce, držet se krok za krokem úkolů, které jsou s cvičením spojeny, používat dobrá slovní spojení a také využívat slovní zásobu, dále mám psát přesně daný typ dopisu (formální/neformální) a ještě mám při tom všem počítat slovíčka? A víte co jsem udělal? Vykašlal jsem se na to a napsal jsem ten e-mail přesně tak, jak bych ho nějaké profesorce napsal. Snad když už by ke ztrátě vypůjčeného předmětu došlo, je snad slušností napsat alespoň trochu delší dopis. Nebo by se snad profesor naštval, že jsem omluvu přetáhl na 71 slov? Kdybych si s tímto komentářem nedal takovou práci, zakončil bych ho tak, aby vážený pan ministr šel už doopravdy někam a přestal si hrát na politika s lidskou tváří. Ale neudělám to :) Přeji mu jen to nejlepší a ať mu zdraví slouží jak jen to jde! :)

    OdpovědětVymazat
  5. Ano je to za nami!!! Ale pristi rok to tu bude zase a mozna jeste horsi, protoze jen Cermat a hlavne ministr Dobes se svym tymem tusi, co z toho vseho vydedukuji a jak to jeste "vylepsi".

    Lide v Cermatu by si meli sami sobe odpovedet na otazky typu: Na cem to vlastne pracuji? Proc to vlastne delam? Pomaham tim nasemu skolstvi, nebo ho jenom dal neumerne pretezuji dalsimi napady silencu z ministerstva skolstvi?

    Lidem na ministerstvu skolstvi nic nevskazuji, protoze ti, podle vseho, nedokazou smysluplnou otazku ani naformulovat, natoz si na ni odpoveded.

    Preji nam vsem prijemne prazdniny.

    OdpovědětVymazat