sobota 26. března 2011

Státní maturita 1

S nastupujícím jarem se zvyšuje hladina mých stresových hormonů. Blíží se maturita, která naše gymnázium bude v letošním roce paralyzovat více než 3 (!) týdny. V průběhu příprav na tuto státem řízenou akci jsme museli ve škole absolvovat celou řadu manévrů.
  1. Přihlásit všechny učitele školy ke studiu k tzv. nové maturitě - jen pro představu - vyplňovala se všechna nacionále každého učitele, který bude mít se státní maturitou cokoliv společného (např. bude opravovat písemky, bude ústně zkoušet, bude dohlížet ve třídě, bude rozdávat testy, bude dohlížet ve třídě, kde sedí handicapovaní studenti, půjde na jinou školu řídit jejich maturitu, je ředitel školy, je pověřená osoba...)
  2. Všichni výše jmenovaní učitelé museli projít studiem k nové maturitě. Některým postačí e-learningové studium, někteří museli několikrát docházet na studium presenční, někteří museli studium absolvovat 2x (!), protože se v průběhu příprav měnily podmínky ze strany státu.
  3. Dvakrát (!) jsme absolvovali přihlašování do maturitní generálky - přihlásit studenty, jejich vybrané předměty atd. Tyto maturitní generálky se ovšem nekonaly, protože nebyly dostatečně připraveny. Podzimní maturitní generálky jsme se naštěstí neúčastnili.
  4. Přihlásit všechny studenty do internetové aplikace Cermatu - opět nacionále studentů, předměty ze kterých chtějí maturovat, několik podpisů studentů, ředitele, razítka, papíry roztřídit, zařadit, archivovat.
  5. Neustále sledovat měnící se vyhlášky, číst záplavy mailů z Cermatu, plánovat rozpis maturit, objednávat dostatečné množství tiskopisů, papírů, tonerů...
  6. Češtináři a vyučující cizích jazyků připravují pracovní listy pro každého studenta podle četby, kterou si sám student zvolí
  7. Psát jmenovací dekrety na všechny funkce uvedené v bodě 1 (podepsat, orazítkovat, kopie založit...)
To jsou jen ty nejdůležitější akce spojené se státní maturitou. Podotýkám, že ani jedna z výše uvedených akcí nevede žádným způsobem ke zlepšení výukového procesu ve školách. Naopak se obávám, že vše odebírá učitelům, ředitelům a jejich zástupcům jen energii, kterou by mohli vynakládat mnohem účelněji. A také připomínám, že při tom všem jsou ve škole také studenti, kteří letos nematurují a kterým se bude muset někdo v době maturit věnovat.
Souhlasím s panem ministrem, že naše školství potřebuje reformovat, ale co vím naprosto jistě, že naše školství potřebuje rozhodně něco úplně jiného než je státní maturita a povinné plošné testování na jakémkoliv stupni školy. Naše školství potřebuje dlouhodobou koncepci. Školy a učitelé potřebují pomoc s nelehkým úkolem - připravit děti a studenty do života, který si sotva kdo z nás dokáže představit (myslím, že nikdo neví, jak bude vypadat svět za 20-30 let). Současná podoba státní maturity a příprava celoplošného testování jen odvádí pozornost od podstaty problému našeho vzdělávacího systému.
Tato vláda bohužel nenaplňuje naděje, které jsem do ní vkládala.






Žádné komentáře:

Okomentovat